איך להתכונן לבדיקת MRI

מכשירי MRI הם אמצעי הדימות המתקדמים ביותר הקיימים כיום. הממצאים שהם מספקים מהווים בסיס לאבחון מדויק להפליא במצבים רפואיים רבים ובעיקר כאלה מורכבים שמחייבים תמונת מצב מפורטת של פנים הגוף: חשד לקיומם של גידולים סרטניים, פריצות דיסק, טרשת נפוצה, מחלות של איברים בחלל הבטן (כגון שחמת הכבד, קרוהן, קוליטיס או מחלה כרונית של דרכי המרה), כלי דם לא תקינים ועוד. הבדיקה אינה פולשנית ולא כרוכה בכאב, אך גם כך חשוב כמובן להיערך באופן מושכל לקראתה – בעמוד זה תמצאו מידע שיסייע לכם להתכונן לבדיקת MRI כך שתוכלו להגיע אליה בראש שקט.

צום

ישנם סוגים שונים של בדיקות MRI – וביניהם MRI מוח, MRI עמוד שדרה, MRI בטן, MRI ריאות ועוד – ובהתאם ישנם גם הבדלים מבחינת הצורך בצום לקראת הבדיקה. בדרך כלל נדרש צום של מספר שעות, והנחיות מפורטות תקבלו בזמן קביעת מועד הבדיקה.

לבוש

מכשיר ה-MRI הוא למעשה שדה מגנטי רב עוצמה, ועל כן חל איסור להיכנס אליו עם חפצים מתכתיים. בהתאם מומלץ להשאיר בבית טבעות, תכשיטים, מטבעות וכו’ וכן כרטיסי אשראי (שהשדה המגנטי עלול לחבל בהם), ועוד דגש הוא בגדים שאין בהם אבזמים או חלקי מתכת אחרים. בנוסף כדאי להעדיף בגדים נוחים ורפויים לטובת נינוחות מרבית במהלך הבדיקה (שנמשכת בין 20 דקות לשעה).

האם צריך לבצע בדיקות מיוחדות לקראת MRI?

יש להגיע למכון שבו מתבצעת בדיקת MRI עם בדיקות דם עדכניות (כלומר כאלה שבוצעו במהלך 3 החודשים שקדמו למועד ה-MRI). בחלק מהמקרים מבוצע ה-MRI בעזרת חומר ניגוד (הסברים מפורטים בהמשך) וכשזה המצב חשוב לבצע בדיקות דם שכוללות גם תפקודי כליה, כדי למנוע סיכונים מיותרים.

בירוקרטיה

חשוב לא לשכוח לבקש מקופת החולים בה חברים טופס 17. לבדיקה עצמה יש להגיע עם טופס זה, עם ההפניה ועם תעודת זהות.

מהו חומר ניגוד ולמה הוא חיוני?

בחלק מבדיקות ה-MRI נעשה כאמור שימוש בחומר ניגוד. מטרת חומר זה היא להפוך את הממצאים של ה-MRI לברורים יותר ולכן נוחים יותר לפענוח. זהו חומר מתכתי בשם גדוליניום אשר ניתן בזריקה, וכאמור אינו מומלץ במקרים של כשל בתפקוד הכלייתי ולשם כך יש לוודא שהכליות מתפקדות היטב. ברוב רובם של המקרים לגדוליניום אין השפעה בעייתית, אולם במקרים נדירים תיתכן אלרגיה, כך שלאחר הבדיקה תופיע פריחה, תיווצר נפיחות בפנים ועוד תופעת לוואי אפשרית שעלולה להתרחש היא קוצר נשימה. בכל מצב שכזה חשוב לפנות מידית לעזרה רפואית ובכל מקרה מומלץ לאחר בדיקת MRI להרבות בשתיית מים כדי לשטוף את הגדוליניום החוצה מהגוף.

קושי לשהות במקום סגור

בדיקת MRI לא גורמת לכאב, כשהיא מסתיימת ניתן לחזור לשגרה מלאה באופן מידי והיא לא גורמת לתופעות לוואי. יחד עם זאת ישנו קושי אפשרי במעבר הבדיקה, והוא הצורך לשהות פרק זמן משמעותי, כאמור בין 20 דקות לשעה, בתוך חלל סגור.

השהות הזו בתוספת החובה לשכב ללא תנועה והמתח הנפשי שכרוך בבדיקה שנועדה לאבחן מצב רפואי מורכב מובילים לקושי מסוים לכל אדם – ובפרט למי שממילא מתקשים לשהות במקומות סגורים. אצל בעלי קלסטרופוביה ברמה כזו או אחרת עלולה להתעורר חרדה של ממש. החרדה עלולה לבוא לידי ביטוי בהזעה מרובה, דופק מואץ, נשימה מהירה ושטוחה ואפילו רעידות ומחשבות שליליות מיוחד שלא מאפשרות את השלמת הבדיקה.

במצבים אלה חשוב ליידע מראש את צוות המכון כדי למצוא פתרון, וישנו מגוון רחב של אמצעים שמסייע גם לבעלי קלסטרופוביה לעבור את הבדיקה החשובה. בין האפשרויות: כדורים נוגדי חרדה (שאותם יש לקחת פרק זמן מתאים לפני הכניסה למכשיר ה-MRI), כדורי הרגעה, זריקות טשטוש ובמקרים חמורים במיוחד גם הרדמה מלאה. דרכים אחרות לפוגג חרדה לקראת בדיקת MRI הן דמיון מודרך או מדיטציות, ועוד מקור לעזרה והרגעה הוא מלווה שייכנס לחדר שבו נערכת הסריקה ויעזור לנבדק/ת לעבור את ה-MRI (חשוב לוודא בזמן קביעת התור שהאופציה אפשרית במכון ה-MRI הספציפי).

סגירת תפריט